torsdag den 9. januar 2014

Kina-logbog januar

Kina-logbog januar

Spring Festival, også kendt som det kinesiske nytår, er så småt ved at snige sig ind på os. Det kan vi i hvert fald mærke på vores ihærdige rejseplanlægning, der ikke hele vejen igennem følger vores planer til fulde i de forskellige rejsegrupper. Indtil videre holder Sebastian, Mette og jeg vores rejsedage, men vi har fra Luoyang til Chengdu, en togtur på næsten 23 timer, fået hard-seat billetter. Det skulle efter sigende være nogle træbænke, hvor man opholder sig blandt landmænd med deres høns og geder samt andre kinesere, så det bliver spændende! Fra Tianjin til Luoyang og fra Chengdu til Kunming har vi heldigvis fået Hard-sleeper, som vi havde håbet på – så det er dejligt! Resten af billetterne bliver først offentliggjort 20 dage før, så vi håber på det bedste! I Kunming har vi fået at vide, der kun er vand 4 timer om dagen, da det skulle være så forurenet, men det tager vi med. Jeg glæder mig sådan til at opleve, hvad de forskellige kinesiske provinser har at byde på, jeg tror, der er så meget af se, og selvom der er begrænset med vand og vi får ondt i røven, så er det en del af oplevelsen, der sikkert også bliver sjov at fortælle om, når man kommer hjem. Jeg glæder mig også, til vi bevæger os ned sydpå, så vi ikke behøver gå rundt i kæmpe vinterjakker mere og især når vi kommer helt syd til Vietnam, hvor vi kan skifte bukserne og striktrøjen ud med shorts og sommertop! Jeg er sikker på, at det er en øvelse i selvstændighed, som jeg vil have gavn af på mange tidspunkter senere i livet og jeg glæder mig! Kineserne er også ved at lade op til det kinesiske nytår, da der bliver afholdt drageshows, velgørenhedsshows og alt muligt sjovt, hvor der er aktiviteter for hele familien og det er rart at se de kinesiske traditioner blomstre for øjnene af os.

I sidste uge var vi til kinesisk eksamen, hvor vi var samlet i et rum og blev derefter sat op en efter en, og skulle svare på spørgsmål fra 4 kinesiske lærerassistenter. Det var sjovt at prøve, og man fik lige pludselig set, hvor meget kinesisk, man havde lært at forstå ud fra de kinesisk lektioner, vi har haft samt, hvad der er blevet suppleret på vores sprog i hverdagslivet. I denne uge skulle vi gerne få vores certifikat samt vores karakter – lad os håbe, vi alle er bestået!

Desuden havde vi store certifikatdag, hvor vi gennemførte sidste session for Healing Young Hearts, hvor vi nu er udlærte volunteers inden for børns ”social and emotional skills” og ”volunteerism”. Det har været et enormt spændende og lærerigt forløb. Desuden gav Sunny os vores certifikat på vores beståede TESOL-test og på vores internship på Cathay Future. Det fik os lige pludselig til at indse, at vores ophold her i Kina er ved at være ved vejs ende, og det er en ting, der er kommet lidt hurtigere end ventet. I aften skal vi havde skrevet en anbefaling, som Sunny så skal stemple for os, som vores anbefaling fra Cathay Future.

I weekenden tog vi (Christiane, Mathilde, Páll, Mads, Mette og jeg) til Beijing, hvor vi om lørdagen gik på silkemarkedet og fik målt op til en kinesisk kjole til mig og nogle skjorter til drengene. Så tog vi ud i et rigtig hyggeligt hipt distrikt i Beijing, hvor vi spiste på den lækreste vegetar-restaurant. Søndag gik med at gå en tur på samme gade som vegetar-restauranten lå på, hvor der var antik-, genbrugs- og meget andet sjovt-forretninger, og så tog vi på silkemarkedet, for at få klaret de sidste indkøb inden turen går fra Beijing. Om mandagen tog vi ud til ”Nanshan ski village”, som er et skiresort, der ligger nord for Beijing. Det er utroligt, alt det Kina har at byde på! Det var rigtig hyggeligt at have en dag på ski, det var ikke problemfrit at komme derud, da der altid går noget tabt i kommunikationen på halvt kinesisk og halvt engelsk = chinglish, men det endte med at vi kom derud, fik vores udstyr, havde pizza med som madpakke og så var vi ellers klar til at stå på ski. Resortet var rigtig fin kinesisk standard, og vi fik stået nogle timer på de kunstige pister. Vi fik også prøvet at køre med toboggan, som er en lille slæde på hjul, der kører på en bane langs bjergsiden hele vejen ned, det var super sjovt at prøve! Da vi kom hjem fra ski var vi godt trætte, så vi tog på silkemarkedet og hentede vores skræddersyede ting og så vendte vi den røde snude mod Tianjin.

Mads havde i Beijing købt et billede af en kunstner, så der blev holdt fernisering dagen efter, hvor der blev diskuteret billedkunst, det var super hyggeligt.

For tiden har børnene travlt med at lave shows, så der er ikke så meget arbejde for mig at gøre her mere. Det kan til tider være lidt kedeligt, at kigge på børnene, men de er på samme tid super søde og jeg hygger mig, når jeg er omkring dem – jeg kommer til at savne dem. Og så har man masser af tid til at sidde og fundere over alle de oplevelser jeg i næste weekend begiver mig ud til.

Her er nogle billeder fra siden sidst: 



Spring Festival opvarmning på skolen




Toboggan-tur!






Nanshan Ski Village


certifikat-uddeling


Min kinesiske kjole


Fernisering


Der øves show!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar