søndag den 23. februar 2014

Hoi An

Den 19. februar - Efter en lang tur i sovebus gennem bl.a. Hue og Da Nang, ankom vi til sidst til Hoi An, hvor vi skulle tilbringe et par dage. Da vi ankom blev vi shanghai'et til et familie-gæstehus, hvor vi boede sammen med familien - ret sjovt, men rigtig fint sted også! Den første dag gik vi ned til byen, som er en utrolig hyggelig by med restauranter nær åen, både, butikker, musik og lanterner i alle tænkelige farver! Vi gik også ind på det lokale marked og fik nogle retter, der var meget typiske for lige præcis Hoi An - jeg ville gerne forklare hvad retterne gik ud på, men jeg ved simpelthen ikke hvad det var, vi fik serveret - det eneste vi fik at vide var, at det vi troede var ristede løg var åbenbart blendet og stegt gris - hvor alt på grisen var med i - super! Og efter det var det ellers i seng, for det havde været en hård nat i sovebus.

Dagen efter ville vi på sightseeing i Hoi Ans gamle bydel. Man kunne købe en billet med 5 indgange til forskellige seværdigheder rundt i den gamle bydel. Vi var inde og se en stor 'Hall' af en art og så var vi inde og se et gammelt vietnamesisk 'familie-hus', hvor der havde boet den samme familie i rigtig mange generationer, så der var ældgamle møbler og billeder som var ret sjovt at se på! Derudover så vi en vietnamesisk musik/opera-forestilling som var rigtig godt og heldigvis anderledes end de kinesiske vi har set. Efter det gik vi på verdens kedeligste museum for Hoi An historie og kultur! Klokken var ved at være mange da vi var færdige med at udforske store dele af byen så vi spiste igen på det lille madmarked og gik tur langs åen om aftenen og sendte små lanterner ud på vandet med en ældre vietnamesisk kvinde i baggrunden der råbte: 'make a wish, make a wish!'

Den 21. Februar havde vi bestilt en natbus til om aftenen, som skulle køre os til Nha Trang, men inden da ville vi ud og se Vietnams 'mini-ankhor-Wat' ved navn myson som st et ældgammelt tempelkompleks, som var placeret ude midt i junglen. Det var rigtig smukt, og nogle af templerne var faldet under Vietnamkrige, nogle var de igang med at genopbygge og andre fik lov at stå som historisk minde. Det var rigtig spændende at gå rundt og læse om det og se de gamle templer og for første gang siden Kunming fik vi nogle få solstråler at se inde midt i Hoi Ans jungle! Juhuu! På vej hjem havde vi bestilt en bådtur med frokost - men som så meget andet bliver det stærkt overvurderet fra rejseselskabernes side. På vej hjem stoppede vi dog i en village, hvor de lavede rigtig mange skibe og andet trækunst. Vi gik ind på en græsplæne og fik øje på en babykalv og var på vej hen for at ae den da dens mor pludselig kommer farende mod os med en fart som jeg ikke troede en ko kunne have! Jeg blev så forskrækket at jeg skreg, begyndte at løbe og endte med at snuble over mine egne ben og falde så lang jeg var - til min store glæde og både vores og rigtig mange vietnameseres storgrinende ansigter var koen heldigvis bundet! Haha. Senere tog vi bussen til Nha Trang, hvor vi skulle ned og besøge Mette og Aleks i varmen!