mandag den 7. oktober 2013

Tur til Xi’an 2.-7. Oktober 2013

2.-3. oktober
Onsdag tog vi mod Xi’an, vi blev hentet i bus om morgenen og kørt til toget, hvor de næste 18 timer skulle tilbringes. Vi skulle sove på hardsleeper, og vi havde alle forestillet os det værste, men da vi så det var det faktisk slet ikke så slemt. Det var langt fra luksus og vi lå blandet med tilfældige kinesere, men i det mindste havde man sin egen lille, hårde seng med dyne og hovedpude. Så kunne ventetiden ellers begynde. Vi fik tiden til at gå med at spise, snakke, spille spil og se lidt film på Sebastians iPad og toget bumlede ikke så forfærdeligt meget, så vi kunne sagtens falde i søvn og få en ok nattesøvn da lyset slukkede i kupeerne. Det er en speciel oplevelse at køre så tæt sammen med kinesere, da det nærmest er som at bo med dem. De er slet ikke så nærhedssky, som vi danskere ville være. Det der med at sidde i hinandens køjer selvom man slet ikke kender hinanden er intet problem! Om morgenen ankom vi til Xi’an, hvor vi blev hentet af Lily, som skulle være vores guide alle dage hernede – og det må man love for hun opfyldte! Vi havde fået planlagt turskema fra kl. 6 om morgenen med morgenvækning for hver dag at skulle på tur kl. 6.30 for at undgå trafikken og så komme hjem igen omkring halv 11 om aftenen.

Da vi ankom til hotellet, trængte vi virkelig til et bad efter den lange togtur, så vi fik 30 min til at gå i bad og så skulle vi mødes i lobbyen. Vores værelse var mega lækkert, sengene var meget blødere end dem hjemme i Tianjin – rent luksus! Lily tog os herefter hen til den berømte ”Muslim Street” og det var lige som at se et marked i Tyrkiet, men i en ”Kina møder Tyrkiet”-udgave. Der var alle mulige boder med eksotisk mad, der så rigtig lækkert ud! Der var dog det lille men, at det var som om, at alle de kinesere, der havde ferie var kommet til Xi’an på ferie her i holidays’ne – der var myader af mennesker overalt, det var slet ikke til at komme igennem når vi var så stor en gruppe, der skulle holde sammen, men vi klarede det og kom hen til Bell Tower, som er et stort flot tårn, der ligger inde i centrum af Xi’an. Derefter gik vi igennem små gader og indendørs bazarer for at komme hen til ”The Great Mosque”, som var rigtig smukt! Vi måtte ikke komme ind i selve moskeen, men hele haven, som var udenom var også rigtig smuk. Derefter fik vi en lille smule free-time, hvor vi gik ned til boderne og kiggede lidt. Her var det som om kineserne aldrig havde set en udlænding før, for for søren, hvor tog de mange billeder! De er slet ikke diskrete, når det kommer til sådan noget, de løber også bare hen og smider deres børn i vores arme og så skal vi ellers bare stå og smile. Vi er også begyndt at kunne forstå nogle få ting af det, de snakker med hinanden om, når de ser os, og det er bl.a. piaoliangé om pigerne = smuk og shuaigé om drengene = handsome, det er ret sjovt!

Her er der lidt billeder fra mine dage:

Billeder fra toget

En del af muslim street

Billeder fra Bell Tower

The Great Mosque

Mere Muslim street

Her kører vi i Tuk-tuk på vej hjem

4. oktober
I dag skulle vi tidligt op 5.30 (!!) – så tidligt at vi fik morgenmad i bussen, fordi den endnu ikke var åbnet på hotellet. Vi skulle så tidligt op for at nå ud til terrakottakrigerne lige når de åbnede inden alle de ferieglade kinesere kom i lange strømme. Til at starte med skulle vi besøge den gamle farmer, som havde opdaget terrakottakrigerne. Vi fik fortalt historien om ham, og det var, at da han havde opdaget krigerne, kom Bill Clinton og ville have hans autograf, men han kunne ikke finde ud af at skrive sit navn, så i stedet skrev han tre cirkler. Derefter bestilte Bill Clinton en lærer til ham, som i tre måneder sad og lærte farmeren at skrive sit eget navn, og nu sad han på museet og ville skrive sin autograf for 150 yuan med studierabat! Desuden fik han 2000 yuan om måneden af regeringen for at have fundet krigerne.

Lily fik endelig købt billetter og transporteret os igennem den allerede store menneskemængde selvom det var så tidligt om morgenen. Museet var delt op i 4 dele – 3 med forskellige krigere i og et museum om krigerne. Det første sæt var det med flest hele krigere i og det var kæmpe stort! Vi måtte kæmpe os med skrig og albuer igennem menneskemængden for at komme ind og tage et billede af krigerne og efter 20 minutter med sved og trampen kom vi endelig frem til hegnet og sikke et syn! Det var helt vildt flot selvom man kun kunne se de 2.000 udgravede krigere ud af de i alt 10.000 skjulte. Vi fik taget billeder og bevægede os videre til næste sæt, hvor de ikke var blevet repareret endnu – det tager 3 måneder at reparere hver kriger, og så en udgravning. Farven på krigerne har de endnu ikke fået til at holde, da teknologien ikke er opfundet til det endnu, så 20 minutter efter de er gravet op er farven forsvundet. Krigerne var et smukt syn og ved middagstid tog vi videre, der var stedet også helt sort af kinesere, så det var godt vi var kommet så tidligt!

Derefter tog vi på museum for at se, hvordan kinesiske stammer havde boet for 6.000 år siden, det var helt vildt kedeligt, og derefter tog vi op og cyklede en tur på bymuren. Vi ville gerne have haft en tandemcykel, men der var for lang kø, så vi fik nogle gamle mountainbikes at køre på. Det var en sjov og lang tur – nogle kørte alle 14 km rundt, men Chantal, Michael og jeg kørte kun ud til første gate og fik taget en masse sjove billeder. Det lykkedes også Chantal at kollidere med nogle kinesere på en tandemcykel!

Efter bymuren fortsatte vores stramme program og vi tog hen til en kinesisk opera, hvor vi fik serveret de lækreste dumplings med alle mulige smage og former – det var så lækkert! Derefter blev der vist show med 10 forskellige små shows, det var rigtig fint med dans, sang og musik og langt bedre end peking-operaen, vi havde set på skolen. Da vi var færdige til operaen tog Aleks, Sebastian, Mads, Pall, Lise og jeg i byen og fandt en western pub, hvor vi mødte ejeren, som hed Fox, som gav gratis ildshow, men vi skulle tidligt hjem da vi skulle tidligt op igen dagen efter.

Her er der lidt billeder fra min dag:

Billeder fra operaen

Lise, Fox og jeg

5. oktober
I dag skulle vi tidligt op og køre ud for at lave ler. Vi lavede vaser og små figurer og det var sjovt at prøve på den gammeldags metode. Derefter tog vi på museum, som var helt vildt kedeligt, da det var en masse lerkunst fra over hele verden og der var 17 afdelinger!! Puha. Da vi kom hjem spiste vi aftensmad og tog videre til Muslim street endnu engang og havde endelig tid til at kigge og shoppe lidt souvenirs. Om aftnen tog vi alle sammen ned på den western pub igen og ejeren kunne godt huske os. Der var liveband og vi spurgte, om vi ikke måtte ikke også måtte give et nummer. Vi fik godkendelse fra Fox og derefter sang vi Mamma Mia for fulde drag på pubben.

Den 6. tog vi toget hjem og 21 timer senere var vi i Tianjin og hjemme i lejligheden igen.

Her er der lidt billeder fra min dag:

Sådan endte min vase med at se ud