tirsdag den 3. september 2013

2/9-13 første skoledag!


I går mødte vi James og hans kone, hvor vi skulle præsentere os selv, så de kunne tilpasse os til hvilken afdeling, vi ville passe bedst til – der var 3, der skulle i pre-school (5 år), 2 i babyclass (2 år) og resten af os – 14, skulle i Kindergarten (3-5 år). Jeg blev valgt ind på Kindergarten, og det er jeg glad for – i dag bliver vi så delt videre ind på klasser. Vi kommer til at undervise to klasser hver og ikke kun i engelsk, men også i musik, dans, matematik og hvad de nu ellers kan finde på – det bliver spændende! I går blev vi også vist rundt på skolen af Sunny – den er kæææææmpe(!!). Der er mange bygninger og de er topmoderne! I hele Kindergarten er der 700 elever og det er foruden babyclass og pre-school, hvor der er mindst lige så mange! Skolen er ligesom at gå ind i et japansk gameshow – der er biografer, frisør, indkøbscenter, restaurant, scener, svømmehal og hver etage har et bestemt formål – en til dans, en til musik, en til kunst, en til kalligrafi, en til te-lavning, en til sport og meget andet – det er helt surrealistisk! Selv i Kindergarten er der kæmpe sovesale til når børnene skal sove til middag – det er såååå sødt! Desuden har vi også fået fortalt skrækhistorier om, at der sommetider sker ”uheld” på gulvet i klassen, for de kinesiske børn bruger ikke rigtig ble og nogle gange heller ikke toilet, men i stedet har de en sprække i bukserne, og så sætter de sig ellers ned, hvor de har lyst – om det så er midt i et klasseværelse! 

I dag var elevernes første skoledag – og der skulle selvfølgelig være en opening ceremony, hvor de nye ”foreign teachers” = os, skulle præsenteres, og dette skulle gøres med en optræden. Vi valgte først at synge den danske nationalsang og derefter ”head, shoulders, knees and toes” – det var skide skægt for alle de små kineserbørn jublede og grinede og legede med – vi blev virkelig hyldet! Det er så sjovt, at gå rundt på skolen og i lokalområdet, for alle børn kender til foreign teachers og alle vil hilse på os, selvom de nærmest ikke har lært at gå! Også forældrene og pensionisterne er ellevilde, og det er så hyggeligt, at man føler sig så velkommen i en så anderledes kultur + på deres kameraer! Vi var nede for at leje en båd ved søen, Aleks forsøgte sig på kinesisk og i stedet for at sige: ”Jeg vil gerne købe en billet til at leje en båd” fik han sagt: ”Jeg vil gerne købe en billet til en lille kanin, som jeg kan gå i seng med” – HAHAHHAHA! De skide 4 toner… det er ikke altid nemt. Desuden mødte vi et pensionistkor ved søen og de var super søde og ville rigtig gerne snakke med os, den ene dame forærede mig hende armbånd, som skulle give mig ”good luck and good health” eller hun sagde det som ”hao” og slog mig på brystet.

Vi holdt møde med Michelle, som er lederen i kindergarten og kl. 14 skulle vi ned og hilse på vores klasser. Kindergarten er også delt ind i 4 kategorier – babyclass, beginners, intermediate og topclass. Jeg ville rigtig gerne have de ældste elever og det fik jeg heldigvis = intermediate 5 og topclass 5 som er 5-6 år. Det var et helt eventyr at komme ind og møde eleverne for første gang – de er såååå åbne! Allerede efter jeg havde været i klassen i 2 min ville de lege med mit hår, røre ved mine kinder og mine blå øjne. De er så nysgerrige og snakker kun kinesisk til mig, selvom de godt er klar over, at jeg ikke forstår en bønne. De kinesiske lærere er rimelig strenge, så det virkede som om, at det var rart, der kom en ”voksen”, der havde lyst til at lege med dem og lave sjove ansigter på række. Min intermadiate klasse er rigtig søde, men de forstår ikke så meget engelsk – de er en lille smule yngre end topclass, men topclass eleverne er generelt imponerende gode til at snakke engelsk, så det var rigtig dejligt. Ved lærerne er der ikke så meget hjælp at hente, engelsklæreren kan næsten ikke engang præsentere sig selv.

I morgen venter mig en hel dag med eleverne, hvor jeg fra 8.30-12 er ved intermadiate og fra 14.20-16.20 er ved topclass. Jeg glæder mig til at lære eleverne bedre at kende!

Her er lidt billeder fra første skoledag: 

Her bliver alle børnene stillet op i klasser og gjort klar til opening ceremony


Her danser vi alle "head, shoulders, knees and toes"


Her får vi taget billede med et kinesisk pensionistkor


Her er et billede af første skoledag med min topclass 5


Her tisser børnene på række - der er fællestisning en gang i timen


En sød gammel mand vi mødte i parken ved skolen


Her er vi på vej ind til et indkøbscenter kaldet "Hot Summer"


Taxabillede


Her går Lise og jeg tur med pensionisterne


I "Hot Summer" fandt vi en kage ved navn "The danish pineapple" 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar