tirsdag den 3. september 2013

3/9-13 - min første skoledag som beskuer!


I dag havde jeg første skoledag – som beskuer. Vi skal først begynde den rigtige undervisning fra næste uge, så denne uge handler det om at lære vores undervisningsmateriale og omkring 60 navne på alle mine elever. Jeg startede hos intermediate om morgenen, hvor jeg spiste morgenmad med børnene. Det var super hyggeligt, de griner og snakker en masse kinesisk! I intermediate kan de sige ting som ”watermelon” og ”peach” og farverne, men ikke så meget andet, så jeg har lært nogle få sætninger på kinesisk i dag, fx ”shúng maō” som betyder ”kan du sige…” og så det engelske ord, jeg vil have dem til at sige. Man lærer mere kinesisk end man lige tror ved at være omkring mennesker, der slet ikke snakker andet end kinesisk = kæmpe sprogbarriere. Vi sang, byggede med legoklodser, gik på fællestisning – ja, børnene gik til tisning en gang i timen(!!) og meget andet. Jeg fik også taget billeder af alle børnene, så jeg nemmere kan lære deres navne – det forventes der!

Efter intermediate var der frokost, hvor vi havde en times spisning og en times kinesisk undervisning. I dag i kinesiskundervisningen lærte vi at lave rigtig ”oolong”-kung-fu-te – der er 18 steps i sådan en proces! Men det var rigtig spændende at prøve og lære at lave det. Derefter skulle jeg op til topclass, som er rigtig gode til engelsk. Der er et stort skel mellem eleverne i klassen med engelskniveau, men alt i alt, synes jeg, de er dygtige i forhold til deres alder. Det er i hvert fald kommet dertil, hvor lærerne beder eleverne oversætte, når de skal fortælle mig noget – imponerende! Men på denne alder, har de også haft engelsk hver dag i 4 år. Her tog jeg også billeder af eleverne – meget populært! Jeg var dagens stjerne med et kamera i hænderne, og jeg fik mange vildt søde og dejlige billeder! I topclass kan de hele sætninger og de kunne alle sammen fortælle mig navn, alder, bosted, vejret, hvad de havde på osv. – 6 år!!

Derefter havde vi møde med Michelle, hvor vi skulle snakke om sange og lege, man kunne lave med børnene – vi var vist alle lidt uforberedte på, at vi skulle være SÅ kreative, men det tager vi med ;-)

Vi snakkes ved!

Her er lidt billeder fra min dag:   

En af mine elever, der leger med klistermærker


Legehjørnet - det er bare fedt!


Her stiller børnene sig i række og er klar til at gå til fællestisning


Klassisk fingerposition for billed-posing - selv når man er 4 år!


Her laver vi kung-fu-te


Et billede af to søde piger fra topclass 5


Deres klassekæledyr


Efter middagsluren får alle pigerne sat hår af læreren inden timen går igang igen.


To af mine piger, der bygger med klodser


Her smager vi på kung-fu-teen


Sebastian, der har købt halvanden liter "best wine" for 18 yuan = ca. 18 kroner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar