mandag den 9. september 2013

4/9-13


4/9-13

Nu er det efterhånden et par dage siden (eller 5) jeg har fået jer opdateret og det skyldes den ene simple grund, at vi har haft såååå travlt med at få proppet vores hjerner med forskellig viden om kinesisk kultur og skolesystem! Og det er jo kun en god ting ;-) (derudover er nettet heller ikke helt stabilt)! Vi har desuden haft det smadder skægt! Onsdag i sidste uge havde jeg en almindelig skoledag som beskuer og da jeg kom op til topclass 5 om eftermiddagen, hjalp jeg til med at vække børnene fra middagsluren (det foregår i store soverum, hvor de hver har en madras med tilhørende dyne og pude) og de vågnede alle sammen og sagde ”hello laoshi Amalie” – laoshi betyder lærer, og de kalder mig laoshi Amalie altid og i engelsktimerne kalder de mig teacher Amalie. Det er utroligt, så meget respekt, de har for deres lærere – ikke så meget for mig endnu, for jeg lige så meget har været en legekammerat som en lærer. Jeg fik også lov til at være med til at sætte hår på pigerne i klassen, de valgte selv elastikker og så går det første kvarter af timen ellers med at sætte hår. Om aftenen tog vi på den lokale karaokebar – det var SÅ sjovt! Det startede stille og roligt ud med nogle kinesiske øl og snacks (fuglefrø og uidentificerbare chips-ting) og med noget ”achy breaky heart” og kinesiske duetter med de lokale karaoke-sangere, og derefter gik det over til sange som Mammamia og Grease og så sluttede vi af med alle sammen at stå og skråle og danse til først Gangnamstyle og derefter Wannabe med Spice girls – vi var alle sammen på dansegulvet og skrålede ind i nogle isvafler, som en ældre kineser/operasanger havde købt til os – det var flinkt! Og de ældre kinesere der var på baren dansede også med – for hulan de er fleksible, selv mændene går i split på dansegulvet!

Her er lidt billeder fra min dag:


Billeder fra karaoke: 









Her sætter min lærer hår på eleverne efter middagslur

Ingen kommentarer:

Send en kommentar